It is currently 06 Jul 2015, 07:15

All times are UTC + 8 hours




 Page 1 of 1 [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 20 Jul 2010, 23:51 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 07 Jun 2010, 19:41
Posts: 1546
Location: pontian
salam tetuan semua....baru2 ini saya menjadi teruja ttg pemancingan air tawar...harap otai2 dapat berkongsi info mengenai teknik,umpan,matakail,perambut dan segala yg berkaitan utk memikat spesis ini...tq..



_________________
"Jika berhdpn 2 pilihan ini (masyarakat atau ideologi) bpegang teguhlah pd ideologi (islam),biarpun harus menagak kebencian,kerana itu hanya bersifat sementara"
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 21 Jul 2010, 01:31 
Kelah
Kelah
User avatar

Joined: 11 Jun 2010, 03:21
Posts: 118
Location: batu pahat johor
wasalam tuan,
sy bkn otai..
tp cukup suka mncing lampam..
lampam jawa.. ikut tmpat jugak teknik mncing ikan nie..
zaman mula2 sy kenal spesis ni kat tasik.. tmn botani sri medan..
>>skang tgl lampam biasa je.. xbest.. tarik dia x sehebat lmpam jawa<<
biasa guna umpan dedak.. dedak ayam +tepung.. mata kail terus ke main line..
guna line kurang dri 10lb.. lg kecik lg bgs..
biasanya rasuah dlu.. kasi bom deedak + tanah??
dh nmpak riak lampam bru la baling..
ala time tu umo bru 14thn bang, bwk balik lampam besar2 msti kena soal siasat..
mana dpt ikan mancing besar kuali... rekod dlm 2kg kot.. dlu talapia je sy jual kat kedai yg tu ja tmbang b43 b43 b43 b43 b43 b43

klu kat sungai.. sy guna batu idup.. mata saiz 6 @ 5 saiz mta udang-
umpan kelapa sawit masak ranum potong dadu.. xpun umpan cengkerik..
umpan udang, ataupun hati ayam?? >> penganti cacing..
biasa sy mmg guna set ringan je la.. ala yg buat mncing udang tu..
klu kena sai besar mmg syok abis.. klu x layan msti mata kail terbuka..
hehehe.. nk mncing kelah jauh sndt.. lgpun sy geli ngan lintah n pacat b32

nti la.. klu ada musim lampam kat pintu air empangan bekok.. sy smpaikn brita.
pernah sy dpt smpai 2bag beras..
ala yg isi beras tu.. 10kg nyer.. dok kg.. guna bag beras je syok..



_________________
sudi2kan jenguk blog saya.. http://waderteam-pro.blogspot.com
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 21 Jul 2010, 08:52 
Tenggiri
Tenggiri
User avatar

Joined: 14 May 2010, 15:33
Posts: 1295
Location: Skudai, Bandar Penawar....
banyak nye smpai 2 beg beras.....huhuhuhuhu..buat pekasam best woooo...



_________________
"Biar kena sumpah jadi sesumpah, jangan kena sumpah jadi Kumpau"
kalo berani....0137203872......

Kumpau Caster
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 21 Jul 2010, 10:18 
Haruan
Haruan
User avatar

Joined: 15 May 2010, 17:56
Posts: 90
Location: kangkar pulai - pontian - semenchu..............
a'ah c2 mmg byk lmpam.......... tp ade musim2 gak ytk yg dpt byk........ klu mancin yg kat anak sungai empangannya.... lg byk ley dpt.....



_________________
mancen2 2 calling la kawan 017-7778786
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 21 Jul 2010, 22:15 
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 12 May 2010, 01:17
Posts: 1556
Location: p.gudang-tmn u-tebrau
mcm ikan kolam je spike b25 b25



_________________
www.jft.com.my... Heaven beb
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 22 Jul 2010, 02:29 
Kelah
Kelah
User avatar

Joined: 11 Jun 2010, 03:21
Posts: 118
Location: batu pahat johor
spikebaik wrote:
kalau teman, selalunye petua2 yang diamalkan untuk memancing ikan2 air tawar ni, dedak mestilah berasaskan bau buah2an, n kalau lampam ni selalunya teman akan pakai dedak bau pandan or pisang. rasuah tu wajib, cara pemasangan dedak pun kena amik kira faktor dia gak..slalunya teman akan gentel dedak tu sampai dia berbentuk kon or tajam di belakang, agar lebih senang untuk hookedup..lagipun teman mancing blakang umah je..10-20 minit dah bleh dapat separuh raga dah.ehehhe.


Image

biasa ikut tmpat jugak, ikut timer jugak.. ad 1 tmpat ni lampam jawa dia besar2.. hanya makan hati ayam atau udang..
dedak x dijamah.. mgkn kat sti air dia ijau smacm kot..
klu sungai.. guna dedak cam sawit pun ok.. kekadang tepung dgn kelapa sawit pun pun ok..
bau buah jugak b43



_________________
sudi2kan jenguk blog saya.. http://waderteam-pro.blogspot.com
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: teknik dan umpan memancing lampam
PostPosted: 22 Jul 2010, 05:18 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 15 May 2010, 09:10
Posts: 1602
Location: Negeri Pasir Berdengung...zam zam..
spikebaik wrote:
jebatjohor wrote:
mcm ikan kolam je spike b25 b25


tak la..manado kolam lampam cenggini beb..ni blakang rumah aku ler..rumah aku blakang ader tasik lloo


ape lg jebat... seranggggg....
tp belakang umah si spike kt sini ke kt kampung?


Offline
 Profile Send private message  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 1 [ 7 posts ] 

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:

cron