It is currently 29 Aug 2015, 15:19

All times are UTC + 8 hours




 Page 1 of 1 [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 13:49 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 15 May 2010, 09:10
Posts: 1602
Location: Negeri Pasir Berdengung...zam zam..
Habitat

Kerapu adalah spesis ikan yg mempunyai banyak jenis, bentuk dan warna. Ada spesis yg boleh membesar sehingga ke 250 kg. Biasanya bila besar begini dipanggil Kertang. Kerapu suka menghuni dan memburu dikawasan yang berbatu karang, dibawah tiang jeti/jambatan, dikawasan tukun dan tinggalan perahu atau kapal tenggelam. Ia adalah ikan yang suka bersarang didalam lubang-lubang batu karang tempat ia menyembunyikan diri dan menghendap mangsanya.
Tabiat
Kerapu adalah spesis yg tinggal berkumpulan akan tetapi suka memburu secara solo. Tabiatnya yg paling menyedihkan bagi kebanyakn pemancing ialah ia amat gemar menayambar, menelan dan melarikan umpan kedalam tempat ia bersarang. Akibatnya tali selalu sangkut dan putus. Sangat aktif diwaktu pertengahan malam dan awal pagi. Lebih mudah dipancing dengan menggunakan kaedah pelampung hanyut kerana dapat memberikan peluang kepada pemancing bertindak balas sebelum ia lari kedalam sarangnya. Kerapu mempunyai mulut yang besar dan gigi yg tajam. Oleh itu jika menggunakan ikan mati sebagai umpan, pastuikan ikan di kerat-kerat bukan dihiris isinya kerana keratan umpan yg dikerat lebih menarik minatnya.

Umpan hidup : Belanak, udang hidup, udang lipan. anak gelama, tamban dan sotong kurita.
Umpan mati : potongan ikan diatas, temenung/kembung dan selayang.
Ada disetengah kawasan kerapu sukakan anak duri dan seriding sebagai umpannya.
Saiz mata kail : 2/0 - 4/0
Kaedah : perambut panjang, pelampung perambut panjang.
Masa aktif : pertengahan malam hingga awal pagi. Dikawasan tukun/kapal tenggelam juga aktif di waktu siang ketika air mulai pasang dan beralih surut.
Masa air paling baik : sewaktu air mulai pasang dan sewaktu air mulai beralih untuk surut
Jangka masa air terbaik : air mulai berjalan sehingga air besar. Kurang pada waktu air mati.

SELAMAT BERKONGSI ILMU.......

Credit to Bro Ramlee Abd Wahab


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 14:09 
Toman
Toman
User avatar

Joined: 24 May 2010, 12:46
Posts: 443
Location: Nusajaya
b16 b16 b16 b16 nice



_________________
~JoRanSeMpiT~
<kosongcgloropituwolupapatpitu2songotelue>
sayangilah gewang anda @~~~~~~_____________o... (*)))~(

Image
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 14:11 
Moderator
Moderator

Joined: 13 May 2010, 13:02
Posts: 1142
Location: Pasir Gudang
nak buntal ~.~



_________________
"Whatever is begun in anger ends in shame." — Benjamin Franklin

Fish n Chips
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 14:35 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 15 May 2010, 09:10
Posts: 1602
Location: Negeri Pasir Berdengung...zam zam..
Teni wrote:
nak buntal ~.~


bukankah ko dah dapat lesen buntal terhebat abad ini seberat sploh kelo?.. b29 b29


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 15:53 
Tenggiri
Tenggiri
User avatar

Joined: 17 May 2010, 23:22
Posts: 1166
Location: Skudai-Pandan-Malacca-KT
we want picture pls....



_________________
Image"The bottom line is more fish caught, with less effort"
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 15:59 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 15 May 2010, 09:10
Posts: 1602
Location: Negeri Pasir Berdengung...zam zam..
tu la teni.. aku srh amik gambo ko tanak..... malu konon... b32
pahtu nak buat lampu plak... b32 b32 b32


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 16:23 
JFT Founder
JFT Founder
User avatar

Joined: 10 May 2010, 23:53
Posts: 4236
Location: pasir gudang
gud info bro
thanks
pembetulan..
Ikan kerapu & kertang adalah 2 spesis kerapu yg berbeza. Kerapu kecil adalah kerapu bila besar sama dengan kertang. Kecil kertang besar pun kertang.
Info..
Kertang adalah spesis kerapu yg bersisik halus dan dagingnya lembut spt kerapu pisang dan kerapu bara tetapi bentuk badanya leper beza dengan kerabatnya kerapu bara yang panjang dan bulat. Kertang bewarna spt kerapu biasa tp lebih terang dan terdapat tompokkan warna merah dan hijau semasa kecil. Bila jd monster warnanya coklat gelap.



_________________
http://wamildin.multiply.comImage
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 17:06 
Belitong
Belitong
User avatar

Joined: 09 Feb 2011, 13:11
Posts: 754
Location: Skudai
Teni wrote:
nak buntal ~.~

nk jugak.. hehe
ske tgk gamba itik ni. cute b16 b16



_________________
Rezeki ada dimana2. Bersyukurlah dengan apa yg ada.. Mancing2 juga, keselamatan n perut sendri jgn sesekali lupa
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 18:06 
Moderator
Moderator

Joined: 13 May 2010, 13:02
Posts: 1142
Location: Pasir Gudang
arie5252 wrote:
Teni wrote:
nak buntal ~.~


bukankah ko dah dapat lesen buntal terhebat abad ini seberat sploh kelo?.. b29 b29



jgn la dikenang, lesen siakap takde lagi nih



_________________
"Whatever is begun in anger ends in shame." — Benjamin Franklin

Fish n Chips
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 18:33 
Belitong
Belitong
User avatar

Joined: 09 Feb 2011, 13:11
Posts: 754
Location: Skudai
Teni wrote:
arie5252 wrote:
Teni wrote:
nak buntal ~.~


bukankah ko dah dapat lesen buntal terhebat abad ini seberat sploh kelo?.. b29 b29



jgn la dikenang, lesen siakap takde lagi nih

smo la ngan den. b44 b44



_________________
Rezeki ada dimana2. Bersyukurlah dengan apa yg ada.. Mancing2 juga, keselamatan n perut sendri jgn sesekali lupa
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 18:53 
Siakap
Siakap
User avatar

Joined: 01 Nov 2010, 22:05
Posts: 286
Location: SKUDAI
manyak confuse....ini ikan...manew satu sepises kerapu naga dan manew satu spises kertang da... b42
ImageImage



_________________
~~santai memancing..lagi bersahaja~~
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 19:00 
JFT Founder
JFT Founder
User avatar

Joined: 10 May 2010, 23:53
Posts: 4236
Location: pasir gudang
Image
ini adalah kertang

bila besar lagi ia akan menjadi coklat gelap



_________________
http://wamildin.multiply.comImage
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 19:09 
Siakap
Siakap
User avatar

Joined: 01 Nov 2010, 22:05
Posts: 286
Location: SKUDAI
ooo..mcm 2 upew yew...tq che wan.. b16 b43



_________________
~~santai memancing..lagi bersahaja~~
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 03 Mar 2011, 19:11 
Gerepoh
Gerepoh
User avatar

Joined: 15 May 2010, 09:10
Posts: 1602
Location: Negeri Pasir Berdengung...zam zam..
dekat je ngan darat ni ek nak dpt kertang ni..
kwn ingat nak kne g tgh laut...


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 04 Mar 2011, 07:53 
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 08 Jun 2010, 14:32
Posts: 1362
Location: JB
b16
Good info bro.thank you sifu.C Wan



_________________
Madey,,,madeyyy ,Calling Calling
019 7922394
Roger & out.

Harta akan habis digunakan tanpa ilmu...
Tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan
.
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 04 Mar 2011, 09:35 
Belitong
Belitong
User avatar

Joined: 09 Feb 2011, 13:11
Posts: 754
Location: Skudai
ikan ni klu makan sedap x ea? nmpk color dia garang benor warne. nk mkn pn takut b23 b23



_________________
Rezeki ada dimana2. Bersyukurlah dengan apa yg ada.. Mancing2 juga, keselamatan n perut sendri jgn sesekali lupa
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 04 Mar 2011, 13:06 
Tenggiri
Tenggiri
User avatar

Joined: 14 May 2010, 12:04
Posts: 1218
Location: Bdr Putra weekdays, Melaka weekend
Pergh... Pertabi mirul dah terrer lak dlm bidang photography.. Tahniah



_________________
VOTE MIRUL FOR PRESIDEN PERTABI

Image
Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: KERAPU
PostPosted: 04 Mar 2011, 15:07 
Toman
Toman
User avatar

Joined: 13 May 2010, 12:11
Posts: 613
mirul wrote:
gdeen wrote:
Pergh... Pertabi mirul dah terrer lak dlm bidang photography.. Tahniah



pigi dahhhh!!! b2


*AMARAN* dilarang mengutuk/bergaduh/mangambil sampel DNA dikalangan ahli.. b14



_________________
**Move Barra Move**

Image
Offline
 Profile Send private message  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 1 [ 18 posts ] 

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:

cron